Kostka Roly Poly


Naše cizojazyčná knihovnička praská ve švech. Pravda, už několikrát jsem si dala zákaz pořizovat další knížky, ale nikdy jsem se vlastně neposlechla. Vždy jen na malou chvilku, než jsem někde narazila na něco, co v naší knihovně akutně, ale opravdu akutně chybělo. Po bytě mám v různých koutech schované seznamy knížek, které by se hodily do našich cizojazyčných hrátek, často si v nich listuju a představuju si, jak už je všechny mám, pěkně vyrovnané v poličce. A pak vidím, jak se ta police řítí, protože další kousek už zkrátka neunesla. Ten poslední, který nám nedávno do poličky přibyl, ale naštěstí unesla a jsem tomu moc ráda. Přestože to není klasická knížka, skrývá v sobě krásnou klasickou pohádku a díky své hravé a interaktivní podobě zaujme malé i větší, ale hlavně i ty, kteří dosud čtení statečně odolávali. Mám na mysli kostku Roly Poly.
Čtení je – bok po boku říkanek a maňáska – jedním ze tří hlavních pilířů našich domácích cizojazyčných hrátek. Popravdě, bez knížek bych si ty hrátky ani neuměla představit. Nebylo tomu ale tak vždy. S anglickými knížkami jsme začali v těsném závěsu za českými, vlastně je máme od samého začátku, kdy jsme začali číst česky. Zatímco české knížky Mája milovala hned, čtení v angličtině rezolutně odmítala a mně nezbylo než se s tím buď úplně smířit nebo vymyslet, jak ze čtení v angličtině udělat jednu z oblíbených aktivit. Základním předpokladem bylo udělat čtení co nejpestřejší a pořizovat knížky, o kterých jsem si byla jistá, že zaujmou. Nejen příběhem, ale samozřejmě i grafikou a vůbec celkovým zpracováním. V začátcích nám pomáhaly hlavně knížky interaktivní – hmatové, zvukové, s okénky nebo různými interaktivními prvky. Dnes je dcera větší a dokáže v klidu sledovat i několik příběhů za sebou v obyčejné knížce s pěknými obrázky a se zajímavým příběhem. Tu a tam ji ale ráda nalákám i na něco hravějšího a nikdy se tím neminu účinkem. A přesně tak tomu bylo i s interaktivní kostkou Roly Poly.
Tuhle hračičku jsme znali už z dřívějška, babička nám jako dárek pořídila variantu s čísly (viz článek zde) už někdy na jaře. Vyhráli jsme si s ní opravdu dlouho a myslím, že ještě vyhrajeme. Zkraje léta se pak Mája začala zajímat o klasické pohádky, které jí až do té doby nebavily, a já jsem dlouho přemýšlela jak jí složitější příběh v podobě pohádky představím i v angličtině. Hledala jsem krátké příběhy s logickými obrázky a pak jsem v našem oblíbeném anglickém e-shopu Angličtina-hry opět narazila na kostku Roly Poly, tentokrát její pohádkové verze a bylo rozhodnuto.
Mája si ji oblíbila od samého začátku a doprovázela nás velkou část léta. Jaké jsou její výhody? Především si díky jejímu netradičnímu provedení můžete být jisti, že s ní zaujmete. Navíc nabízí stručný a srozumitelný příběh i pro děti, které s angličtinou teprve začínají: příběh krásně zhmotňují trojrozměrné obrázky, které usnadňují porozumění. K tomu si je mohou neposedné dětské ručičky ohmatat a vnímat tak příběh více smysly. Jen pozor! Je potřeba ty ručičky hlídat, zvlášť ty nemotorné. Kostka je z papíru a na nepříliš opatrné zacházení batolat není úplně připravená. To je ale patrně její jediná nevýhoda.
Já jsem pro Máju vybrala pohádku Goldilocks and The Three Bears a myslím, že to byla trefa do černého. Mája má období, kdy ji zajímají jiné děti, zvlášť ty neposlušné (zřejmě se v nich vidí) a taky se jí tak nabízí možnost je na konci příběhu poučovat. Příběh o Zlatovlásce a třech medvědech neznala, takže bylo potřeba ji s ním předem seznámit česky. Teprve až když už příběh znala dobře, představila jsem jí ho anglicky. A jak kostku využít v domácích cizojazyčných hrátkách?


Tipy DoubleBubble:
Př. - How many plates/chairs/beds are there? Can you count them? (Počítejte sami nebo s dítětem.)
       - Oh no, what happened to the chair? It's broken!
      - What's Goldilocks doing? She's sleeping. /She's eating. 
(Mája u tohoto typu otázek zatím odpovídá jen jednoslovně - eating/sleeping, ale pomalu a jistě je ochotná po mě zopakovat, když je v dobré náladě, i celou větu She's sleeping.)
       - Where's Goldilocks? She is in bed.
        - Who is this? It's Mommy Bear/Daddy Bear/Baby Bear.


Štítky: