Často se mě ptáte, na jaká videa v angličtině se
doma díváme. Na internetu je nepřeberná nabídka a není lehké se v ní zorientovat.
Na první pohled by se mohlo zdát, že základním předpokladem je, aby se to
dítěti líbilo a aby to „mluvilo anglicky“. Samozřejmě, pokud chcete jen dítě
pasivně posadit před video s tím, že se zabaví a vám se dostane několik
vytoužených minut, kdy se mu nemusíte intenzivně věnovat (kdo by to
nepotřeboval?), pak mu můžete pustit cokoli, co je pro vás oba přijatelné.
Pokud ale chcete, aby se dítě z videa něco málo aktivně naučilo, tak uvedený
předpoklad neplatí.
Za dobu fungování tohoto blogu jsem už sama
strávila slušnou dávku času hledáním vhodných videí pro Máju. Ty, které jsme si
obě oblíbily a které mi přijdou jako vhodné, by se ale daly na prstech rukou
počítat. Hlavní roli při výběru pro mě hraje samozřejmě srozumitelnost děje pro
naši věkovou kategorii (Máje budou tři roky a videopříběhy sleduje cca od dvou
let), styl komunikace jednotlivých postaviček a grafika. Zcela zásadní faktory,
kterými se při výběru videa řídím, jsou následující:
- Je příběh svojí náročností vhodný pro věk vašeho
dítěte, tj. dokáže jej dítě mentálně pochopit?
- Je z komunikace postaviček a grafiky jasné, o
čem příběh je?
-
Komunikují postavičky dostatečně jasně, aby dítě z větší
části mohlo pochopit, o čem je právě řeč?
Jak to vlastně s videem, příp. aplikacemi a osvojováním
cizího jazyka je? Do jaké míry dokážou ovlivnit schopnost dětí se cizí jazyk
učit?
¨
Odpověď na tuto otázku bude pro mnohé zklamáním: řada
psycholingvistických studií totiž potvrzuje, že cizí jazyk zprostředkovávaný
skrze monitor či televizní obrazovku nemá na rozvoj cizojazyčných schopností dítěte
(stejně jako jeho schopností v mateřském jazyce) téměř žádný vliv. Velmi
zajímavé jsou výsledky výzkumu prof. Kuhlové, přední odbornice na výzkum vývoje
řeči a sluchu u malých dětí. V rámci uvedeného výzkumu chtěla zjistit, jakou
roli hraje v osvojování uvedených schopností fyzicky přítomný člověk a sociální
interakce s ním. Zkoumané děti rozdělila do tří skupin. Zatímco jedna skupina
dětí interagovala s živým člověkem, druhá s člověkem na televizní obrazovce,
třetí byla vystavená audio nahrávce. Výsledek byl velmi zajímavý: skupiny dětí
vystavené televiznímu a zvukovému záznamu nedokázaly na cizí zvuky reagovat a
nedělaly v učení žádné pokroky. Znamená to tedy, že klíčovou roli v osvojování
jazyka hraje sociální a lidský faktor, tedy interakce s živým člověkem. Podrobněji
jsem o tomto výzkumu už psala zde.
Ale abych nebyla zas až tak pesimistická – pokud
dítěti zajistíte dostatečnou reálnou interakci v cizím jazyce, pak pro ně
video či hraní her na počítači může být příjemným zpestřením. Jistě jste si již
všimli, že vaše děti dokážou i z těchto pasivních aktivit pochytit pár
slovíček nebo obratů. Zkrátka, berte to jako příjemné zpestření pro obě strany,
dítě se na chvíli zabaví a vy máte čas pro sebe. Samozřejmě i tady ale platí staré
známé „všeho s mírou“. Americká asociace pediatrů doporučuje pouštět TV
nebo počítač až po dokončeném druhém roce a vždy na max. dvě hodiny denně (to mně
přijde přehnaně štědrá dávka; osobně se držím max. půl hodiny denně, pokud jsme
zavření doma kvůli nemoci, dvakrát, maximálně třikrát půl hodinu).
Na co tedy doma koukáme? Tady je přehled našich nejoblíbenějších animovaných příběhů a videí:
Maisy Mouse
Myška Maisy je ze všech ohledů zcela jednoznačně
nejúžasnější. Roztomilá grafika, jednoduchý děj a srozumitelný mužský vypravěč,
který vhodně komentuje, co se právě odehrává. V příhodné chvíli klade
otázky, aby se sám ujistil, jestli chápe, co se odehrává, a sám si na ně
odpovídá. Dítě tak krásně provádí celým příběhem. Velké plus je, že se
jednotlivé příběhy točí kolem témat, která jsou pro děti ve věku 2–4 let velmi
atraktivní (návštěva doktora, školka, hra na hřišti, večerní rituál atp.),
takže snadno zaujmou. Další obrovskou výhodou této série je, že – podobně jako
Peppa Pig – je ve světě velmi populární a dá se pořídit celá řada souvisejících
materiálů, především knížky, ale i omalovánky, sticker books, plyšové
postavičky, hry apod. Postavičku tak můžete velmi snadno použít jako maskota,
který dítě v začátcích s domácími cizojazyčnými hrátkami bude
provázet.
Peppa Pig
Peppu Pig jsem nucena uvést hned na druhém místě,
i když sama nejsem stoprocentně přesvědčena o její vhodnosti pro věkovou
kategorii Máji. Příběhy i grafika se mi velmi líbí, ale jsou určeny spíše
starším dětem, řekla bych tak od tří, spíše čtyř let dále. Mája na ni nedá ale dopustit, i přestože jsem si jistá, že některá
témata ještě nechápe. Naučila se ale perfektně celou chrochtací znělku, tak k něčemu
to bude. J
WOW English TV je série úspěšných videopříběhů a
písniček vyrobených zakladateli výukové metody a autory výukových materiálů
Watts English, které jsou dnes hojně používané v českých i zahraničních
mateřských a základních školách. Výhodou těchto videí je, že jsou natočená
rodilým mluvčím, který dokáže malé děti hodně zaujmout. Videa jsou výuková, určená
pro nerodilé mluvčí. Mohou tak působit lehce nepřirozeně, hlavní hrdina Steve
některé věci opakuje dokola a přehnaně zřetelně. Mája se na Steva (říká mu „pán“)
dívá ráda a je pravda, že při nich nejvíce interaguje. Steve totiž děti neustále
vybízí k opakování nebo napodobování.
Betty Sheep je zatím drobná série (zatím 5 příběhů) o
ovečce Betty, určená těm nejmenším nerodilým mluvčím, kteří s angličtinou začínají.
Je to relativně zdařilá série z produkce jazykové školy Kids&Us, jak
po grafické stránce, tak po stránce příběhu. I tady platí, že se jedná o
výukové video s příběhem, jazyk je tedy tomu přizpůsobený a je výrazně
zjednodušený. Příběh také vychází z opakování slovní zásoby a jednotlivých
obratů.
Nově jsme také začaly sledovat animované ztvárnění
knížek, které doma máme nebo videa s předčítáním samotnými autory. Je to
skvělý způsob, jak zpestřit četbu v cizím jazyce, jak příběh oživit a prohloubit
jeho porozumění. Jeho velkou výhodou je, že už dítě příběh zná, ví tedy, jak se
bude vyvíjet a nemusí se tolik soustředit na jeho celkové pochopení.
Podobně to můžete zkusit i vy, zkuste si na YouTube dohledat animovanou podobu
knížek, které máte doma. U kvalitních titulů jsou často k dispozici i
videa, na kterých knihu předčítá samotný autor.
Momentálně máme oblíbená tato videa:
Goldilocs and the Three Bears
Tato pohádka se u nás doma zabydlela v podobě úžasné
knížky v kostce, kterou můžu jen doporučit.
Na roztomilou animaci
i s písničkami Mája – stejně jako na knížku – nedá dopustit.
We’re Going on a Bear Hunt
Tento příběh od slavného autora Michaela Rosena před
dvěma lety oslavila 25. výročí. Podrobněji jsem už o ní psala tady.
Video se samotným autorem Mája zbožňuje a
nejraději má pasáž o bahně, které čvachtá „squelch – squerch“.
Super Simple Draw
Tuto novou sérii od Super Simple Learn zatím s Májou nesledujeme, ale mám ji připravenou, až trochu povyroste. Pro starší děti mi totiž přijde jako naprosto ideální: děti se pomocí jednoduchého návodu učí kreslit
obrázky. Vnímají tak cizí jazyk na pozadí a u toho si ještě malují. Skvělé
propojení několika činností. Věděli jste, že
čmárání a malování prospívákoncentraci a paměti?
A co vy a vaše oblíbené animované příběhy nebo videa v cizím jazyce?
Podělte se s námi
o ně!
Štítky: Písničky & videa